Kongsrudmyra
- et biologisk mangfold
Vern ved kgl. res. 13. desember 2002:
Merknader til de enkelte lokalitetene
Kongsrudtjern naturreservat (1250 daa)
Grunneierne er kritisk til saksgangen i denne saken og betviler verneverdiene. En grunneier krever at hele området tas ut av verneplanen. Viken skog viser til uttalelser fra skogeierne og mener det er særlig uheldig at vernet rammer en yrkesaktiv og interessert skogeier. Fet Jordbruksforening mener at gårdsskogene i Fet ikke bør tas med i verneplanen. Farshatten Jeger- og Fiskerforening protesterer mot fredning da alle de fire tjernene som omfattes av forslaget tidligere har vært kalket og har potensiale til å bli rike fiskevann. Foreningen sier at det er satt ut salamander og ørekyt i vannene. Kongsrudtjerngruppa mener området bør omfatte hele Breimåsan og en del av kulturlandskapet øst for Kongsrudmyra. De mener fiske bør forbys. For å holde området mest mulig uberørt bør det ikke utarbeides skjøtselsplan. Biologisk institutt v/Universitetet i Oslo ønsker også at hele Breimåsan med kantskog tas med i verneområdet. Skedsmo kommune slutter seg i hovedsak til verneforslaget, men ber om at grunneieres ønsker om grenseendringer og forskriftsendringer ivaretas. Skiløypene vest for Kongsrudtjern bør kunne prepareres og vedlikeholdes uten å søke om dispensasjon. Kommunen vil også at det skal kunne søkes om skjøtsel av bygdeborgen på Rudskulen og oppsetting av informasjonstavle om dette fornminnet. Fet kommune er positive til at området tas med i verneplanen. Åkrene vannverk viser til at hovedvannledningen fra Lunertjern til Åkrene går gjennom området, og forutsetter at vedlikehold og utskiftning av ledningen kan utføres på ordinær måte.
Fylkesmannen har laget en grundig redegjørelse
både av saksgang og det faglige grunnlaget i saken, og forsvarer med dette at
verneforslaget fremlegges. Etter det fylkesmannen kjenner til har det offentlige
aldri finansiert kalking av de fire tjernene. De rike forekomstene av amfibier
gjør at det heller ikke bør tillates utsetting av fiskeyngel, men fylkesmannen
kan likevel ikke se noen grunn til å forby fiske. Fylkesmannen mener en
utvidelse av verneområdet ved Breimåsen ikke er nødvendig for å ivareta
amfibiene i tjernet. Fylkesmannen mener preparering av skiløyper kommer inn
under bestemmelsen om merking, rydding og vedlikehold av stier, løyper etc. (jf.
§ 5 pkt. 2). For å unngå unødig enkeltsaksbehandling kan dispensasjoner gis for
flere år. Fylkesmannen anbefaler også at det kan søkes om dispensasjon for
skjøtsel av bygdeborgen og oppsetting av informasjonstavle. Når det gjelder
vannledning til Åkrene vannverk, foreslår fylkesmannen at det kan gis
dispensasjon til drift og vedlikehold.
Fylkesmannen anbefaler å ta ut et område vest
for Haueråsen (Grenseendring 1), men bare hvis det ikke er mulig å komme fram
til et makeskifte med grunneier. I tillegg foreslår fylkesmannen å utvide
området noe i sørøst (Grenseendring 2) etter innspill fra grunneier.
Fylkesmannen anbefaler at Kongsrudtjern fredes som naturreservat med de
endringene som fremgår av tilrådningen.
Ved sentral høring
endret DN grensen for området i tråd med ”grenseendring 2” i fylkesmannens
tilråding. Når det gjelder ”grenseendring 1” bad DN de sentrale
høringsinstansene og det sentrale utvalget vurdere dette forslaget spesielt.
Kongsrudtjerngruppa
kritiserer at det åpnes for vedlikehold og opprusting av eksisterende
hovedvannledning da den går igjennom en verdifull nøkkelbiotop. Gruppa er også
kritisk til foreslått reduksjon av området. De viser også til at bever demmer
opp arealene rundt Kongsrudtjernet slik at sumpskogen er i ferd med å dø.
Statens naturforvaltningsråd fremhever Kongsrudtjern som et område det er
viktig å verne ut fra forekomsten av sjeldne arter og at størst mulig areal må
velges. Naturvernforbundet og Natur og Ungdom støtter ikke
alternativ grenseending 1, fordi den gir en uheldig avgrensing og medfører at
verneverdige arealer ikke kommer med i verneområdet. Organisasjonene mener at
vedlikehold av hovedvannledningen kan medføre stor skade, da den går rett
gjennom en nøkkelbiotop med sumpgranskog i det mest verdifulle skogpartiet i
reservatet. Organisasjonene ber derfor om at man finner en annen løsning på
vanntilførsel til Åkrene.
Ved
dispensasjonssøknad om vedlikehold og opprustning av vannledning må faren for
skade på verneverdiene vurderes opp mot alternative løsninger. Beveren og
demningen befinner seg utenfor forslaget til naturreservat, og det må løpende
vurderes hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk. I tilfelle beveren
etablerer seg innenfor reservatet må eventuelle tiltak vurderes i forhold til
skjøtselsbestemmelsen (§7) og evt. den generelle dispensasjonshjemmelen (§8). DN
viser til at ”grenseendring 1” gir en uheldig arrondering av området og tap av
verneverdige områder. Det arbeides med å få til et makeskifte, men saken er ikke
avklart pr. juli 2002. DN fraråder å knytte ”grenseendring 1” opp mot
makeskifteordningen, og tilrår isteden å følge den opprinnelige avgrensning.
DN viser til de
generelle kommentarene i Kap. 8 og 10 og slutter seg ellers til fylkesmannens
tilråding om fredning av Kongsrudtjern som naturreservat.
Miljøverndepartementet
slutter
seg til Direktoratets forslag og tilrår at Kongsrudtjern naturreservat opprettes
i henhold til vedlagt forskrift og kart.